Här har jag samlat ett urval av mina akademiska texter och böcker, sorterade på ämnesområde. De populärvetenskapliga har en egen sida (som snart också kommer att finnas här).
Obs: denna sida blir mest lättläst på dator eller padda.
Levande historia, populärhistoria & kollektivt minne

Under revidering 2025: “Enchanted Imaginings: Involving Museum Visitors in Heritage Adventures”. Digital Media and Society. Medförfattare Linda Ryan Bengtsson.
Kingsepp, E. 2024. ”On remembrance and forgetting: The Second World War in Swedish Memory Culture”. I M. Bragança & P. Tame (eds.) Memories of the Second World War in Neutral Europe, 1945-2023. London: Routledge.
Kingsepp, E. 2022. ”Wewelsburg Castle, Nazi-Inspired Occulture, and the Commodification of Evil”. I K. John-Stucke & D. Siepe (eds.) Myths of Wewelsburg Castle: Facts and Fiction. Leiden: Brill.
Kingsepp, E. 2022. ”Factual Nazisploitation”. I K. John-Stucke & D. Siepe (eds.) Myths of Wewelsburg Castle: Facts and Fiction. Leiden: Brill.
Kingsepp, E. 2021. “”I am a god!” Overlord (2018) som fascistisk fantasi“. I B. Horgby & C. Trenter (red.) I folkets namn. Högerpopulism på film. Stockholm: Carlssons.
Kingsepp, E. 2020. “Nazizombier! Finns det hopp för mänskligheten?”. I E. Kingsepp, L. Flores Ohlson & H. Geijer (red.), Zombier, zombier, zombier: Omgiven av odöda. Malmö: Vertigo.
Kingsepp, E. 2019. “Scholarship as Simulacrum: The Case of Hitler’s Monsters”. Aries: Journal for the Study of Western Esotericism, Volume 19, Issue 2, 2019.
Kingsepp, E. 2018. “Mythical Space: Egypt in World War II TV Documentary Films”. I C. Lukinbeal, L. Sharp, E. Sommerlad & A. Escher (eds.), Media’s Mapping Impulse. Media Geography at Mainz, Vol. 6. Stuttgart: Franz Steiner Verlag.
Kingsepp, E. 2018. “The Second World War, Imperial, and Colonial Nostalgia: The North Africa Campaign and Battlefields of Memory”. Humanities 2018 7(4), 113.
Kingsepp, E. 2017. “Experiencing and performing memory: World War II videogames as a practice of remembrance”. I P. Finney (ed.) Remembering the Second World War. London: Routledge.
Kingsepp, E., & Schult, T. (red.) 2012. Hitler für alle: Populärkulturella perspektiv på Nazityskland, andra världskriget och Förintelsen. Stockholm: Carlssons.
Kingsepp, E. 2011. “Ethics in World War II First Person Shooter Games”. I S. Malliet & K. Poels (eds.) Vice City Virtue: Moral Issues in Digital Game Play. Leuwen: Acco Academic.
Kingsepp, E. 2010. ”Hitler as our Devil? Mainstream representations of Nazi Germany in Popular media”. I M. Abbenhuis-Ash & S. Buttsworth (eds.) Monsters in the Mirror: Representations of Nazism in Popular Culture. Santa Barbara, CA: Praeger.
Kingsepp, E. 2010. ”Svart sol och kosmisk kamp: Naziesoteriska teman i efterkrigstida tysk skönlitteratur”. I M. Fyhr & P. Faxneld (red.) Förborgade tecken: Esoterism i västerländsk litteratur. Umeå: h:ström – Text & Kultur.
Kingsepp, E. 2009. ”Kryptohistoria och det nazifantastiska som kollektivt minne”. I K. Fjelkestam (red.) Reflektionens gestalt. Stockholm: Södertörn Academic Studies.
Kingsepp, E. 2008. Nazityskland i populärkulturen: Minne, myt, medier. Diss. Stockholm: Stockholms universitet, JMK 2008. http://www.diva-portal.org/su/theses/abstract.xsql?dbid=8164
Kingsepp, E. 2007. “Fighting hyperreality with hyperreality: History and death in World War II digital games”. Games & Culture, Vol. 2, No. 4, Oct. 2007.
Kingsepp, E. 2006. “Immersive Historicity in World War II Digital Games”. HUMAN IT No. 8.2 2006
Kingsepp, E. 2006. “Nazi Fans” but not Neo-Nazis: The Cultural Community of “WWII Fanatics”. I S. Herbrechter & M. Higgins (eds.) Returning (to) Communities. Theory, Culture and Political Practice of the Communal. Amsterdam/New York, NY: Rodopi
Övernaturligt & spökturism
Kingsepp, E. 2023. ”Ghosts, Extraterrestrials and (Re-)enchantment: Possibilities and Challenges in Post-Secular Tourism”. I J. Hunter & R. Ironside (eds.) Folklore, People and Place: International Perspectives on Tourism and Tradition in Storied Places. London: Routledge.
Kingsepp, E. 2012. ”Medier i medier: Det okända och döden som ett annat sätt att vara”. I A. Hirdman (red.) Döden i medierna: Våld, tröst, fascination. Stockholm: Carlssons.
Kommunikation

Kingsepp, E., & Lindell, J. 2023. ”Kommunikationsteoretiska traditioner: Sju perspektiv på kommunikation.” I J. Lindell & E. Kingsepp (red.) Kommunikation: En introduktion. Lund: Studentlitteratur.
Kingsepp, E. 2023. ”Den fenomenologiska traditionen: Kommunikation som dialog med världen”. I J. Lindell & E. Kingsepp (red.) 2023. Kommunikation: En introduktion. Lund: Studentlitteratur.
Kingsepp, E. 2023. ”Den semiotiska traditionen: Kommunikation genom tecken”. I J. Lindell & E. Kingsepp (red.) 2023. Kommunikation: En introduktion. Lund: Studentlitteratur.
Kingsepp, E., & Van den Heede, P. 2022. ”Immediacy/Hypermediacy”. I Bloomsbury History: Theory and Method. London: Bloomsbury. http://dx.doi.org/10.5040/9781350927926.112
Kingsepp, E. 2013. “Web hate, social and mainstream media: ‘Why Anders Behring Breivik is (not) a hero’”. I L. Barkho (ed.) From Theory to Practice: How to Assess, Measure and Apply Impartiality in News and Current Affairs. Bristol: Intellect.