Akademiska publikationer

Här har jag samlat ett urval av mina akademiska texter och böcker, sorterade på ämnesområde. De populärvetenskapliga har en egen sida (som snart också kommer att finnas här).
Obs: denna sida blir mest lättläst på dator eller padda.

Levande historia, populärhistoria & kollektivt minne

Under revidering 2025: “Enchanted Imaginings: Involving Museum Visitors in Heritage Adventures”. Digital Media and Society. Medförfattare Linda Ryan Bengtsson.

Kingsepp, E. 2024. ”On remembrance and forgetting: The Second World War in Swedish Memory Culture”. I M. Bragança & P. Tame (eds.) Memories of the Second World War in Neutral Europe, 1945-2023. London: Routledge.

Kingsepp, E. 2022. ”Wewelsburg Castle, Nazi-Inspired Occulture, and the Commodification of Evil”. I K. John-Stucke & D. Siepe (eds.) Myths of Wewelsburg Castle: Facts and Fiction. Leiden: Brill.

Kingsepp, E. 2022. ”Factual Nazisploitation”. I K. John-Stucke & D. Siepe (eds.) Myths of Wewelsburg Castle: Facts and Fiction. Leiden: Brill.

Kingsepp, E. 2021. “”I am a god!” Overlord (2018) som fascistisk fantasi“. I B. Horgby & C. Trenter (red.) I folkets namn. Högerpopulism på film. Stockholm: Carlssons.

Kingsepp, E. 2020. “Nazizombier! Finns det hopp för mänskligheten?”. I E. Kingsepp, L. Flores Ohlson & H. Geijer (red.), Zombier, zombier, zombier: Omgiven av odöda. Malmö: Vertigo.

Kingsepp, E. 2019. “Scholarship as Simulacrum: The Case of Hitler’s Monsters”. Aries: Journal for the Study of Western Esotericism, Volume 19, Issue 2, 2019.

Kingsepp, E. 2018. “Mythical Space: Egypt in World War II TV Documentary Films”. I C. Lukinbeal, L. Sharp, E. Sommerlad & A. Escher (eds.), Media’s Mapping Impulse. Media Geography at Mainz, Vol. 6. Stuttgart: Franz Steiner Verlag.

Kingsepp, E. 2018. “The Second World War, Imperial, and Colonial Nostalgia: The North Africa Campaign and Battlefields of Memory”. Humanities 2018 7(4), 113.

Kingsepp, E. 2017. “Experiencing and performing memory: World War II videogames as a practice of remembrance”. I P. Finney (ed.) Remembering the Second World War. London: Routledge.

Kingsepp, E., & Schult, T. (red.) 2012. Hitler für alle: Populärkulturella perspektiv på Nazityskland, andra världskriget och Förintelsen. Stockholm: Carlssons.

Kingsepp, E. 2011. “Ethics in World War II First Person Shooter Games”. I S. Malliet & K. Poels (eds.) Vice City Virtue: Moral Issues in Digital Game Play. Leuwen: Acco Academic.

Kingsepp, E. 2010. ”Hitler as our Devil? Mainstream representations of Nazi Germany in Popular media”. I M. Abbenhuis-Ash & S. Buttsworth (eds.) Monsters in the Mirror: Representations of Nazism in Popular Culture. Santa Barbara, CA: Praeger.

Kingsepp, E. 2010. ”Svart sol och kosmisk kamp: Naziesoteriska teman i efterkrigstida tysk skönlitteratur”. I M. Fyhr & P. Faxneld (red.) Förborgade tecken: Esoterism i västerländsk litteratur. Umeå: h:ström – Text & Kultur.

Kingsepp, E. 2009. ”Kryptohistoria och det nazifantastiska som kollektivt minne”. I K. Fjelkestam (red.) Reflektionens gestalt. Stockholm: Södertörn Academic Studies.

Kingsepp, E. 2008. Nazityskland i populärkulturen: Minne, myt, medier. Diss. Stockholm: Stockholms universitet, JMK 2008. http://www.diva-portal.org/su/theses/abstract.xsql?dbid=8164

Kingsepp, E. 2007. “Fighting hyperreality with hyperreality: History and death in World War II digital games”. Games & Culture, Vol. 2, No. 4, Oct. 2007.

Kingsepp, E. 2006. “Immersive Historicity in World War II Digital Games”. HUMAN IT No. 8.2 2006

Kingsepp, E. 2006. “Nazi Fans” but not Neo-Nazis: The Cultural Community of “WWII Fanatics”. I S. Herbrechter & M. Higgins (eds.) Returning (to) Communities. Theory, Culture and Political Practice of the Communal. Amsterdam/New York, NY: Rodopi

Övernaturligt & spökturism

Kingsepp, E. 2023. ”Ghosts, Extraterrestrials and (Re-)enchantment: Possibilities and Challenges in Post-Secular Tourism”. I J. Hunter & R. Ironside (eds.) Folklore, People and Place: International Perspectives on Tourism and Tradition in Storied Places. London: Routledge.

Kingsepp, E. 2012. ”Medier i medier: Det okända och döden som ett annat sätt att vara”. I A. Hirdman (red.) Döden i medierna: Våld, tröst, fascination. Stockholm: Carlssons.

Kommunikation

Kingsepp, E., & Lindell, J. 2023. ”Kommunikationsteoretiska traditioner: Sju perspektiv på kommunikation.” I J. Lindell & E. Kingsepp (red.) Kommunikation: En introduktion. Lund: Studentlitteratur.

Kingsepp, E. 2023. ”Den fenomenologiska traditionen: Kommunikation som dialog med världen”. I J. Lindell & E. Kingsepp (red.) 2023. Kommunikation: En introduktion. Lund: Studentlitteratur.

Kingsepp, E. 2023. ”Den semiotiska traditionen: Kommunikation genom tecken”. I J. Lindell & E. Kingsepp (red.) 2023. Kommunikation: En introduktion. Lund: Studentlitteratur.

Kingsepp, E., & Van den Heede, P. 2022. ”Immediacy/Hypermediacy”. I Bloomsbury History: Theory and Method. London: Bloomsbury. http://dx.doi.org/10.5040/9781350927926.112

Kingsepp, E. 2013. “Web hate, social and mainstream media: ‘Why Anders Behring Breivik is (not) a hero’”. I L. Barkho (ed.) From Theory to Practice: How to Assess, Measure and Apply Impartiality in News and Current Affairs. Bristol: Intellect.